Септембар/октобар 2024. године

Почела је нова школска година, а са њом и пројекат ОЈР-а. Ученици трећег разреда наше школе су за месеце септембар и октобар вредно радили на прављењу паноа за јесен која нам је полако дошла. Ученици су сакупљали лишће, које су бојили темперама и воденим бојама. Затим их тако обојене лепе на папир.

C:\Users\38163\Documents\ViberDownloads\0-02-05-e22f2894d74b55f89fb0d5b5d567d5eab9bf7447449a80c9b513b38e59db072d_ff182714062072bc.jpg

На следећим часовима ОЈР-а, учили смо о прошлости. Причали смо о времену из праисторије, каменог и металног доба. Причали смо о томе како су некада људи живели и чиме су се бавили, шта су имали од оруђа а шта од оружја. Причали смо о изгледу кућа, храни… Схватили смо како су  живели и у каквим условима, а све смо гледали на ТВ-у. Видели смо куће, земунице, сојенице, воденице… Оружје од камена, где су виђени први људи, како су настале земљорадња, сточарство и касније рударство. Ученицима је било јако забавно, имали су много питања везана за ову тему. Било им је несхватљиво да разумеју такав начин живота. Причали смо о старим предметима наших предака, наших бака и дека. Милица је била јако вредна па је од своје баке донела вретено, преслицу и вуницу. Објашњено им је шта је то и за шта служи. Преслица и вретено Милицине баке је старо много година, али је јако очувано. На тај начин сам се и ја присетила свог детињства када су мама и бака правиле цело пре подне колаче, пите… припремале се за вече, када су долазиле комшинице и свака је имала своје вретено и преслицу. Преле су вуну и добијале од ње вуницу, од које су плеле целу зиму најчешће чарапе и џемпере. Њихова прича је трајала до касно у ноћ, а ми деца уз пуцкетње ватре идемо раније у кревет. Након моје приче сетила сам се да у ходнику наше учионице постоји полица на којој се налазе стари предмети о којима смо причали и о њиховој намени. 

Један од часова ученици су искористили на направе кућице и двориште од картона. Свако је понео стару кутију за ципеле, каменчиће, лишће, гранчице дрвета, шишарке… Сви су били веома креативни, а радови су били прави уметнички. 

Последњи час обогаћеног једносменског рада заокружили смо игром у школском дворишту. Ученици су правили „базе“, дечаци посебно од девојчица. По дворишту су сакупили све што су нашли за креативану игру. Пронашли су: гране, каменчиће, цигле, воће, цеви од пластике… Вратили су и мене у детињство. Чак су неке од девојчице понеле посудице од пластике и кантице од куће. Правили су логорску ватру онако како су замишљали стари народ како је то радио.  Затим су раширили ћебе и сели да поједу воће које су пронашли  у дворишту. Дечаци су правили замке за животиње, топ од пластичне цеви, степениште од земље за улаз у њихову кућу. Тај час су баш уживали и наравно тражили да се тако играју и неким од наредних часова. 

ОБОГАЋЕНИ ЈЕДНОСМЕНСКИ РАД ЗА МЕСЕЦ НОВЕМБАР 2024.

Овог месеца ученици трећег разреда наше школе су упознали нашу земљу, симболе наше земље, живот некада и сад, народне обичаје, културу и традицију… 

На часовима ОЈР овог месеца причали смо о нашој земљи Србији. Подсетили смо се који је главни град наше земље, али смо набрајали и остале градове. На карти сам показала ученицима границе наше земље, као и државе са којима се граничимо. Показала сам им на карти реке, планине, равнице, две аутономне покрајине (уз посебно објашњење за КиМ). Ученици су били јако заинтересовани за ову тему. Неки појмови су им били познати, а неке појмове су научили. 

Причали смо о обичајима и култури нашег народа. Обичаји за Божић, за Васкрс, за крсне славе посебно су наглашени. Ученици су активно причали о својим обичајима код куће за време ових празника. Причали смо и упознали се са манастирима наше земље. Народна ношња је посебно истакнута. Зато смо направили пано о Србији. 

Ученици су имали задатак да обоје заставу наше замље, грб и да науче химну „Боже правде“. Као и да нацртају и обоје манастир по избору. 

Један час ОЈР смо искористили да гледамо документарни филм о детињству деце некада. Када се користила таблица у школи уместо свезака и уџбеника, када су деца после школе одлазила кући и добијала задатак да изведу стоку на испашу и да је чувају. За то време они једу кришку хлеба на коју су намазали свињску маст.  Њихова одећа и обућа су били много другачије него што је то данас. Девојчице су носиле мараме, а дечаци капе. Живели су у кућама од блата. 

Ученици су упоредили данашњи начин живота са тадашњим и увидели огромне разлике. Схватили су колико треба да буду срећни и захвални што живе у овом савременом добу када имају буквално све. 

Пошто је пао први снег зимске чаролије могу да почну. Један час ОЈР ученици су изразили жељу да изађу напоље да се грудвају, да праве Снешка и да праве анђеле у снегу. Дан је био топао па сам морала да им испуним ту жељу. Били су видно расположени и срећни, а кући су отишли мало мокри и пуни доживљаја. 

Обогаћени једносменски рад 

ДЕЦЕМБАР 2024. ГОДИНЕ

Ученици трећег разреда наше школе децембар месец посветили су Новој години. Прво смо причали о годишњем добу које нам предстоји, о зими. Када зима почиње, колико траје, какви су временски услови у току зиме, које све празнике имамо у току зиме…? Само су нека од питања на које смо дали одговор. Након тога, уследило је прављење зимског паноа. Ученици су имали задатак да направе пахуље, да обоје омиљени новогодишњи украс и да украси свако своју чарапу, коју ћемо окачити на пано. Учествовали су скоро сви ученици и били су веома креативни.

 Већ на почетку месеца ученици су изразили жељу да окитимо нашу јелку. У том послу су девојчице највише учествовале, али нису ни дечаци много заостајали у раду. Ставили смо на јелку разне новогодишње украсе, неке и које смо сами направили претходне године, али и сијалице да нагласимо сјај новогодишње јелке. 

За следећи час ОЈР-а било је потребно понети теглу од један килограм, украсни папир, колаж папир, шљокице по жељи, новогодишње сличице, маказе, лепак… Свако је имао задатак да направи своју новогодишњу теглу и да је украси по жељи. Неколико ученика је понело и мале новогодишње сијалице на батерије, које су убацили унутар тегле. Тегле су украшене на веома креативан начин, није могао да се бира победник, јер су све биле прелепе. Њих смо ставили испод наше јелке и много су украсиле простор. Након тога следило је распремање учионице која је била у великом нереду. 

На једном од часова ОЈР-а, наша другарица из одељења Милица, понела је од куће игле и вуницу. Показала нам је како изгледа плетење, које је она вешто савладала. 

Последњи час ОЈР-а, који је дошао нешто раније него што смо очекивали, због одлуке Министарства просвете да се ученици распусте раније, договорили смо се да правимо честитке за родитеље, браћу или сестре. Сви су имали задатак да понесу папир у боји, маказе, лепак, неке ситније предмете или украсе да би могли да направе што бољу честитку. Унутар сваке честитке налази се порука за предстојеће Новогодишње и Божићне празнике. Неке су направљене за мајке, за очеве, неке за брата или сестру. Углавно, све су биле јако креативне и лепе, јер су направљене са много љубави. 

Учитељица: Сузана Тарлановић