На свечаном пријему Епархије шабачке за директоре основних и средњих школа Преосвећени Епископ шабачки г. Јеротеј доделио је захвалницу Основној школи „Јован Цвијић“ као једној од три школе похваљене за изузетну сарадњу у погледу организовања и остваривања Верске наставе у току школске 2023/24. године. Част да се у име директора награђених школа обрати излагањем о улози и значају верске наставе имао је  Владимир Симовић, директор Основне школе „Јован Цвијић“ из Змињака.

Улога и значај Верске наставе – излагање Владимира Симовића, директора ОШ „Јован Цвијић“ Змињак:

,,Ваше Преосвештенство поштовани Владико, уважени представници локалне самоуправе, часни оци, драге колеге директори, наставници, вероучитељи,

Тема овог излагања је Значај и улога верске наставе.
Изложена у три тезе:

  1. Улога верске наставе у изградњи кохерентног система сазнања. Верска настава као жижна тачка представља фокус у којем се обједињују постојећа научна сазнања изложена у школи.
  2. Улога верске наставе у подршци родитељима у васпитању деце.
  3. Улога верске наставе у одговору на егзистенцијалне кризе младог човека.

Школски систем у Србији потиче из епохе Немањићке државе. Манастир Хиландар основан је у време оснивања познатих европских универзитета, као што је Универзитет у Болоњи. Манастир Хиландар представља први српски универзитет. У наведено време у њему се изучава и медицина, укључујући и хирургију. Обједињујућа улога верске наставе траје до данас. Велики европски универзитети грађени су као манастири, црквена звона оглашавала су почетак наставе. Данас, стереотипи и предрасуде којима се наука супротставља вери, којима се лик научника представља илустрацијом Неверног Томе, односно, на западу Сумњичавог Томаса, који као на слици Емила Нолдеа са знатижељом посматра Христове ране, данас су депласирани. Према речима великих научника као што су Вернер Хајзенберг или Пол Дејвис, читав научни систем почива на вери. Сваки научник, сваки дан, верује у стабилност физичких константи, постојаност физичких закона, стабилност Васионе. Паулијев принцип који уређује распоред електрона у атому, одвајајући их по орбитама, омогућава грађење хемијских веза, обезбеђује структуру Васиони.
Ми верујемо да ће тај принцип бити постојан, да ће Космос бити стабилан. Са друге стране Вернер Хајзенберг каже, не само да научни систем почива на вери, већ и вера јесте опитна, парафразирам: као што верујемо образложеним увидима научника, тако верујемо образложеним увидима подвижника, чији опит ми не можемо поновити, али они нам преносе своја сазнања. Хајзенберг сматра веру, односно религију и науку – комплементарним. Дакле, једну другом потребном. И научни поглед, дакле наука, и религија – темеље се на вери и опиту.

Улога верске наставе у подршци родитељима у васпитању деце

Сама реч педагогија означава вођење детета. Овде мислимо вођење према Богу. Верска настава даје ту улогу педагогији у савременој српској школи, учећи децу као будуће родитеље, и данашње родитеље, значају духовног васпитања детета. Свети Јован Златоусти одсуство таквог васпитања сматра – детеубиством. Свети Серафим Саровски нас подсећа да је молитва, којом децу учимо у школи – најлакши начин добијања благодати. Данашње генерације деце сутра ће бити очеви, који ће својој деци, у периоду одмора од тешких обавеза учења, приповедати о личностима као што је Праведни Јов, Праотац Авраам, Цар Давид. Тако да се њихови ликови урежу у памћење детета и буду узори. Да свети, чак млади људи, попут мудрог и младог Цара Соломона, или младог, смерног и вредног Јосифа, коме је све ишло од руке – буду узори њиховој деци.

Улога верске наставе у одговору на егзистенцијалне кризе младог човека

У савременом свету, као у филму Андреја Тарковског, Сталкер, зона вере као да је одвојена невидљивим зидовима, као да је изолована медијским оградама ове цивилизације. Савремени млади човек нема прилику да нађе смисао у овоземаљском животу. Зато често долази до саме ивице амбиса. И увођење, попут сталкера у истоименом филму, младих људи у зону вере, доводи их до тачке где ће пронаћи изгубљни смисао. Можда на самој ивици амбиса.

Закључујући ово излагање рекао бих да – Школски систем претендује на назив Просвета, и без верске наставе, такав назив не би био оправдан.“

Leave a comment

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *